Sunday 14 October 2007

Stand close to the fire or roll out more hose.

Hey allemaal,

Eventjes een vlugge update uit een warm Arizona. Hier is alles goed. Wel moe van het weer en van het vliegen maargoed we hebben alleen nog een ochtend vlucht morgenvroeg en dan tot woensdag weekend.

Even over het vliegen van gisteren en vandaag.

Gister ging mijn vlucht niet zo heel goed, we gingen stalls oefenen. Ik was hier echt niet comfortabel mee. Omdat de les voornamelijk uit stall's bestond ging het daarom niet zo heel goed. Ook hebben we slow-flight geoefend, slow flight betekend (ja je raadt het al) langzaam vliegen. Om op de goede hoogte te kunnen blijven vliegen moet je een hogere neusstand aannemen. Ook de input in de controls moet vergroot worden omdat er minder lucht over de vleugel stroomt en daarom de controls minder effectief zijn. Slow flight ging opzich wel prima, alleen omdat de stalls niet zo goed gingen had ik er wel goed de pé in. Gelukkig ging mijn aanvliegroute naar Goodyear wel prima, alleen m'n landing... die ik trouwens helemaal zelf gedaan had, nou die was behoorlijk positief te noemen hahaha, Steven had z'n kop gestoten aan het dak van de kist. Niet helemaal de bedoeling dus. Omdat gister niet zo heel goed ging zag ik misschien wel een beetje tegen de vlucht van vandaag op.

Toen we in de kist zaten inclusief instructeur waren er verschillende dingen mis met de kist, het langste duurde dat de electrische trim niet onbruikbaar was gemaakt. Normaal mogen wij de electrische trim niet gebruiken en daarom moet die onbruikbaar gemaakt worden. Nouwja bij dit vliegtuig was dat niet gebeurd dus voordat we weg mochten moest er iemand van maintenance naar het vliegtuig komen om het onbruikbaar te maken. Nouwja toen dat eenmaal klaar was konden we weg. Haha nou dat heb ik geweten, het moment dat we van de baan afkwamen stond er een behoorlijke wind die mij zo van m'n vluchtpad afblies. Ik moest behoorlijk corrigeren. Maarja daarvoor wordt je ook piloot ;-).
Nou toen naar een van de oefenvelden ten zuiden van Arizona, (ik zal als ik een keer tijd en vooral zin heb een blog uploaden met het vlieggebeuren uitgebreid uitgelegd). Daar aangekomen heb ik mijn checks gedaan en toen zijn we eerst een clean stall (een stall zonder flaps) gaan doen. Daar had ik gisteren zo'n moeite mee. Vandaag was er dus niks aan de hand. Heel apart. Toen nog een paar stalls met flaps (Dirty stall). Ging allemaal harstikke goed. Na een poosje hebben we een emergency desent geoefend, dat betekend gewoon met een noodgang naar beneden. Ging ook prima. Toen we dat gedaan hebben was het tijd om op Mobile Airport te landen. Mobile is een private aerodrome van Lufthansa en Oxford. Wij mogen er zo vaak landen als we willen. Ik heb daar een Touch and go gedaan en toen een full stop landing om Steven te laten vliegen.
Toen kon ik backseaten en heb ik een filmpje gemaakt. Heb meer dan een half uur gefilmt maar dit is het geworden.






In het filmpje na de Stalls! aankondiging maken we een bocht om te kijken of er geen ander verkeer in de buurt is. De "boerderij" die onder ons ligt wordt de Tirefarm genoemd, de zwarte "vlekken" die je ziet zijn allemaal bulten met banden.
Helaas heb ik geen clean stall kunnen filmen die is wat "heftiger" dat de stall met flaps. Wat niet goed op het fimpje te zien is dat het vrij turbulent was en ik daardoor de camera niet mooi stil houden kon. Maargoed zo ging het bij mij ook zo'n beetje....

Ook heb ik op Mobile nog een foto gemaakt toen we even aan het "rusten" waren:

Nou dat was het weer voor deze keer!

Groetjes,

Marc