Saturday 6 October 2007

Foto update

Hey allemaal....

Vandaag een keer een foto blog, ik moest vandaag om 11.20 vliegen en ik heb Steven gevraagd of hij zijn foto toestel wilde meenemen. Dus ik heb vandaag ook de eerste vliegfoto's!

Allereerst eventjes over de vlucht. Volgens mijn instructeur en Steven ging het goed, dus daar ga ik ook maar vanuit dan. Ik vond het een hele leuke vlucht. Op het begin wel wat "scarry" omdat er best wel wat turbulentie is en omdat ik nog erg moet wennen aan het gevoel tijdens vooral het dalen, gelukkig werd dat na een poosje beter. Voordat we wat geavanceerdere manouvres gaan uitvoeren krijg ik een goed briefing over wat er gaat gebeuren en welk gevoel je er bij krijgt. Gelukkig doen we geen spiraal duiken, dat mag namelijk niet met de PA 28 Warrior. Nouwja genoeg gelul over wat komen gaat, de vlucht van vandaag! Ik heb best veel zelf gedaan wat harstikke leuk was. Allereerst taxiën heb ik gedaan, wel even wennen want je stuurt op de grond namelijk niet met het stuur maar met voet pedalen die gelinkt zijn met het neuswiel wat dan dus stuurt. Nouwja ik kon nog niet echt op de lijn blijven maar ik denk dat met wat oefening prima gaat. Ook heb ik vandaag de eerste radio call met de Air Traffic Control gedaan, eerst even "droog" geoefend met mijn instructeur toen ik het geperfectioneerd had. Opzich ging het goed, maar ik vond het best spannend, hoewel ik wel eens eerder over de radio gepraat heb is dit toch wel weer anders. Maargoed het ging prima, op één foutje na maarja dat gebeurt iedereen. Netzoals bij het vlieggevoel... Ik moet het allemaal nog leren en het was pas de tweede les dus ik heb tijd zat om me confortabel te gaan voelen. Gelukkig ben ik niet de enige die het heeft.
Nouwja na de radiocall gingen wij naar de active runway. Harstikke leuk want ik mocht de take-off doen! Dat was echt heel erg tof om te doen. Het ging volgens de instructeur prima! Wel moet ik eraan denken om tijdens het klimmen ook mijn hand op de throttle (de gashendel) houd. Nouwja toen zijn we naar een van de oefen-luchtruimen gegaan. Toen hebben wij wat "gespeelt" met de trim. Ik zal even proberen uit te leggen wat trim is zonder dat het echt heel moeilijk wordt. Als je vliegt heb je druk op het stuur, als je bijvoorbeeld een wat hogere neus-stand wilt aannemen trek je aan het stuur. Omdat je dan druk hebt, m.a.w. je moet blijven trekken. Kun je deze druk "neutraliseren" met de trim, het maakt het vliegen een stuk aangenamer, in rustige lucht (wat we zostraks niet hadden dus ;-) ) kun je het stuur loslaten en er veranderd dan niks aan de neusstand van het vliegtuig. Nou dat ging opzich heel erg goed. Daarna hebben wij gekeken wat er gebeurt als je de flaps "uit" gooit, flaps zijn soort van platen die tijdens de normale vlucht deel van de vleugel zijn, maar tijdens lage vliegsnelheden naar beneden gelaten worden (Dat is wat je ziet als je land bij bijvoorbeeld de KLM). Doordat je een groter oppervlakte hebt dan krijg je meer Lift (de kracht die je in de lucht houd) dus dan stijg je. Maar omdat je ook meer oppervlakte hebt in de luchtstroom rem je ook af. Nouwja daar hebben we dus ook naar gekeken. Toen gingen we alweer bijna terug naar Goodyear. Ik heb terug gevlogen, wel fijn was dat ik een bocht moest maken om een berg te ontwijken, zo kon ik kijken hoe "scheef" ik durfte te vliegen. Omdat tijdens de eerste vlucht ook een beetje apart vond om zo scheef te hangen heb ik eens gekeken hoever ik durfte. Nou tijdens die bochten had ik nergens last van. Mijn instructeur complimenteerde mij nog voor de mooie bocht, daar was ik wel erg blij mee. Nouwja toen zijn we terug gevlogen. Toen we geland waren hadden we nog twee uur groundschool, balen dus. Na groundschool hadden Steven en ik behoorlijke honger opgebouwd dus zijn we Pizza gaan eten (ja we zijn toch in Amerika hè). Op de terug weg zijn we gestopt om wat foto's van de omgeving te maken. Die staan dan ook onder dit bericht. Ook heb ik foto's gemaakt van waar wij zitten en van het zwembad. Nou hier komen ze dan.
Tijdens de préflight
Tijdens het vliegen
It's all desert in Arizona Onze Dodge Dynasty
Alle twee de zwembaden
De barbies!
Als je goed kijkt kun je de vliegtuigen zien
Okay dat is het voor nu...
Groetjes,
Marc