Thursday 4 October 2007

Eerste vlucht in Goodyear!

Vandaag mochten we eindelijk de lucht in! Vanmorgen was Steven om half elf geplant en ik om twaalf uur. Dus wij om half tien naar de crew room om onze vlucht te plannen, we moeten namelijk een mass and balance formulier invullen om zo het zwaartepunt van het vliegtuig te bepalen. Nouw na wat gemartel met de fuel die we zouden meenemen, het aantal gallons iig zijn we er uiteindelijk uit gekomen. We waren opzich best zwaar. Wij hadden 2311.1 lbs bij ons het het maximum start gewicht is 2440 lbs. Dat is ongeveer 1190 kg en we zaten aan het start gewicht van 1048 kg, nouwja opzich valt het ook nog wel weer mee zoals ik het nu bekijk. Nouwja toen heb ik het weer opgezocht en zijn Steven en ik tot de conlusie gekomen dat het "vet" heet was en voor de rest lekker weer, weinig wind in ieder geval.
Nou wij rond tien uur naar Dispatch om te kijken of ons vliegtuig al klaar stond. Ze dachten van wel, maar na een zoektocht van een half uur kwamen we erachter dat het vliegtuig nog niet op Goodyear was en dat de instructeur met twee klasgenoten de lucht in was. Dus toen hebben we op het apron (waar alle vliegtuigen geparkeerd staan) gewacht op ons vliegtuig, gelukkig kwam ze al snel en hebben we de walk around gedaan, dat houdt in dat je checkt of het vliegtuig luchtwaardig is. Toen de "oven" in, pff zeg wat is zo'n warrior heeft van binnen. Steven mocht als eerste sturen dus ik kon achterin zitten en met Steven meekijken. Ik denk dat dat heel leerzaam is uiteindelijk. Na een hele boel checks konden we opstijgen. Gelijk werd duidelijk dat het behoorlijk thermisch was, we hebben de hele weg op en neer gehobbeld in het vliegtuig. Dat komt voornamelijk dat de warme lucht omhoog gaat in soort van "bellen", elke keer dat je door zo'n "bel" vliegt krijg je een opdonder. Nouwja na wat bochten werk en klimmen en dalen, begint Steven te klimmen en opeens drukt de instructeur de control column (stuur) naar voren zodat we in een keer dalen. Als je achter in zit, voel je het gevoel sterker, ik zat zo'n beetje tegen het dak aan, dat komt omdat ik op gelijke hoogte bleef en het vliegtuig begon te dalen. Ik vond dat zeker geen fijn gevoel maar ik denk dat ik daar aan moet proberen te wennen. Nouwja na een poosje waren we weer geland op Goodyear en mochten we van plaats verwisselen, eerst even naar de wc geweest en wat gedronken. Nouwja toen we dat gedaan hadden kon ik de lucht in. Ongeveer hetzelfde gedaan als Steven, alleen hoefde ik gelukkig niet in één keer zo stijl te dalen. Opzich ging het voor de eerste keer wel goed, het was wel erg bumpy dus exact op een bepaalde hoogte blijven vliegen lukte maar moeilijk. Tijdens het vliegen heeft Trace (de instructeur) wat dingen aangewezen die ook op de kaart staan aangegeven zodat we ongeveer weten waar we zijn tijdens de vlucht. Op een gegeven moment zijn we weer terug gevlogen naar Goodyear. Toen we daar geland waren was ik toch wel blij dat we uit het vliegtuig mochten. Het was namelijk zoals ik al een paar keer gezegd heb héél heet. Ik hoop dat ik de volgende keer een vroegere vlucht heb, alleen dat gaat mooi niet door want ik zie net dat ik vrijdag om half twaalf in de planning staat. Nouwja over een paar weken is het ook 's middags wat koeler dus dan zou de lucht ook wat rustiger moeten zijn.
Na het vliegen moesten we eerst op een klassefoto. Tijdens het maken daarvan smolt ik echt weg en ik was niet de enige pff, echt heet zeg hier in Arizona. Na de foto zijn Steven en ik gelijk het zwembad in gedoken voor een vervrissende duik.
Daarna zijn Steven en ik Phoenix in gegaan om wat te eten en een nieuwe bril en zonnebril voor Steven te kopen.

Nou zodra ik die foto heb zal ik hem hier uploaden.

Groetjes,

Marc