Monday 15 October 2007

Flying over Arizona

Hey allemaal,

Nou ik heb nu tijd (en zin) om eens een wat uitgebreider verhaal over het vliegen hier te vertellen. Volgensmij is er namelijk nog veel wat ik nog niet verteld heb.

Eerst even over het vliegveld hier, daar stijgen we immers van op. We wonen hier in de gebouwen van Oxford Aviation. Ja zul je denken dat is logisch. Maargoed het merendeel van het "trainings gebeuren" is hier van Lufthansa, zo ook het zwembad en het cafetaria, waar we overigens niet zo heel vaak eten omdat het eten daar relatief duur is. Het is trouwens wel veel beter dan in Oxford waar ze de bloemkool bij wijze van spreken ook nog frituren.

Even een plaatje van het vliegveld:


De runway is echt heel erg lang, met een Warrior kom je makkelijk weg, omdat we vanaf "21" gas geven voor take-off zijn we bij de "treshold" al in de lucht. Normaal begin je met gas geven bij de treshold maar de situatie op Goodyear is net even anders. Waarom dat is, tja daar zal ik jullie niet mee vermoeien. Gewóón aanemen.


Op het vliegveld zit ook een bedrijf dat grote vliegtuigen ontmanteld. Af en toe komt er nog wel eens wat intressants binnen, helaas de afgelopen drie weken natuurlijk weer net niks. Maarja we hebben dan ook nog ongeveer vijf maanden te gaan.



Tja en na take-off ga je naar een van de oefen gebieden die Lufthansa en Oxford Aviation hier hebben. Er zijn er een stuk of vijf à zes. Die oefenvelden zijn bedoeld dat je min of meer "vrij" je oefeningen kunt doen zonder dat iemand er last van heeft. Ideaal dus. Ook heeft Lufthansa (en dus Oxford ook) een eigen vliegveld, dat is dicht bij het plaatsje Mobile. Daar land je af en toe ook op om een crew-change te doen. Op Mobile is verder niet zoveel, alleen een fire station eigenlijk. Wel handig is dat de wc's in de buurt zijn.

In de buurt van de practise area's liggen tal van vliegvelden, vandaag zijn we naar Casa Grande gegaan voor de tweede keer. Hoewel dit niet dicht bij een practise area ligt mogen we er toch (met instructeur) op landen. Solo mag het niet want het is een ongecontroleerd vliegveld.

Tja over het vliegtuig kan ik ook wel veel vertellen maar het meeste is onzin haha. Voor de test die wij afgelopen donderdag hadden heb ik het serie nummer van de motor uit mijn hoofd moeten leren: 0-320-D2A of 0-320-D3G, dus dan weten jullie dat. Ook van de propellor weet ik het nummer uit m'n hoofd. Maargoed dat is dus ècht niet intressant. Denk dat ik gewoon maar wat foto's upload haha ;-). De cockpit.
Het vliegtuig met piloot ;-)



De oefeningen die we doen heb ik volgensmij al grotendeels uitgelegd in eerdere blog's dus daar ga ik niet meer over beginnen. Tja meer kan ik nu niet echt bedenken dat intressant is om echt te vertellen.




Nouwja vandaag hadden we nog wel een vlucht van een uur en een kwartier. We kregen een introductie op het vliegen met alleen instrumenten, we mochten dus niet naar buiten kijken. We zijn vanaf het begin al min of meer met referentie naar de instrumenten onderwezen (kon geen ander woord verzinnen) dus dat was geen probleem. Wel lastig was de turbulentie waardoor elke neusstand (pitch angle) die je aanneemt weer veranderd word door de beweging van de lucht. Ook hebben we vandaag low-level flight gedaan, op minimaal 600 ft Above Ground Level vliegen. Opzich niet zo heel ander dan de rest van de vluchten, alleen zijn nu de stenen in de woestijn wat groter en is het effect van de turbulentie wat erger, in ieder geval in ons geval.

Nou dat was het wel zo'n beetje, morgen en overmorgen hebben we vrij! Helemaal vrij nu want de groundschool is voorlopig afgelopen. Ideaal dus. Steven en ik hebben vandaag AP8 gedaan (gewoon les acht zegmaar) en bij les 13 gaan we Solo, voor woensdag staat AP9 op het programma, dat is Forced landings oefenen dus dat wordt ook wel leuk. Les 10, 11 en 12 zijn alleen circuitjes draaien om de landingen te oefen, wat overigens nog steeds Hard en Lomp gaat. Nog even goed oefenen dus.
Goed dat was het voor vandaag,
Groetjes
Marc
ps. Bedankt voor alle comments!