Friday 19 October 2007

Going Around

Hey allemaal,



Even een update over hier... Zal niet meer zeggen dat ik kleine updates doe want volgens de vriendin van Dirk klopt dat niet. Kwa het "leven" buiten het vliegen gebeurt er hier niet veel, afgelopen maandag avond wel uit eten geweest met Michael, Robin en Steven. Het was erg gezellig, we zijn naar een restaurant in Scottsdale geweest. Het eten was lekker maar véél, ik denk dat ik aan een voorgerecht en toetje genoeg gehad zou hebben. Amerikanen houden echt geen rekening met Europeanen, tè veel gewoon.

Met de Nederlanders hebben we ook twee avonden gekookt, de ene avond een BBQ en de andere avond iets met wraps, wat exact weet ik niet maar 't was wel lekker.

Kwa vliegen...

Gisteren heb ik les negen gevlogen, les bestond uit practice forced landings. Oftewel zoek een veldje uit waarbij je je vliegtuig niet sloopt en probeer erop te landen. Natuurlijk land je niet echt op het veld en ga je op go around op 200 ft boven de grond. Maargoed het is wel apart om een veld aan te vliegen in landing configuratie terwijl er geen baan is.

Ook grappig we werden achtervolgd door een roofvogel, Trace vertelde dat die heel erg gesteld zijn op hun territorium en ze soms vliegtuigen "aanvallen". Toen we gelandt waren op Buckeye vloog de vogel nog een keer over het vliegveld. Grappig wel. Opzich ging de vlucht kwa vliegen wel goed. Alleen zoveel hebben we niet gedaan dat was wel jammer. Steven heeft wel een stuk of 5 touch and go's kunnen maken. Al met al waren we toch mooi weer vier uur onderweg.

Nou eventjes een stukje over de vlucht vandaag... We stonden gisteravond op het rooster om om 13.00 uur off-blocks te gaan. Om half twaaf belde de instructeur dat we wel thuis konden blijven en dat we om 14.00 uur konden vertrekken. Dus Steven en ik om half twee naar dispatch om de mass and balance te doen en de rest van de voorbereiding. Toen om kwart voor twee naar dispatch om te vragen of ze al terug waren, niet dus. Wij buiten wachten... Drie uur komen de dame's en Trace aan. Wij naar het vliegtuig... Trace wil graag nog even een uurtje luchen dus zijn Steven en ik ook nog even een kipburger bij Lufthansa gaan halen. Wij om half vier naar het vliegtuig. Trace had immers gezegd om om vier uur terug te zijn. Onderweg raken we in gesprek met een instructeur van de Duitsers. Even onder de motorkap van een Bonanza gekeken, nou dat is even andere koek dan een Warior. 260 pk tegenover de 160 pk van een Warrior. Ook twee cylinders meer dus ech veel meer power dan onze kist.... Nou op dat moment zien we Trace ook aan komen lopen dus moesten we snel naar de kist om de walkaround te doen. Helaas hadden we nog geen nieuwe brandstof dus daar moesten we ook op wachten. Uiteindelijk ging Steven, want hij vloog eerst om tien voor vier offblocks. Bijna drie uur later dan geplant. Nouwja Stevens circuitjes gingen prima, was lekker rustig in de lucht. Hij kon lekker vaak landen want dat was de oefening voor vandaag. 7 keer stegen we op en 7 keer landden we op Goodyear (gelukkig is dat getal gelijk ;-))
Nadat we gewisseld waren van stoel kon ik vliegen. Eerste circuitje ging prima, hoogte en snelheid houden ging prima. Dat vond ik de eerste paar lessen vrij moeilijk. Nou en toen de landing zelf... Hij ging prima! Het laaste deel van de landing dat je de kist zo lang mogelijk in de lucht houd ging heel goed en dat was juist mijn verbeter puntje. Helaas gingen niet alle landingen zo goed maar nog steeds binnen de limieten en right on centre line. Terwijl de vlucht verliep werd het steeds drukker in het circuit. Op een gegeven moment mocht ik niet nog een touch and go maken maar moest ik een full stop landing maken om vervolgens terug te taxiën om opnieuw op te stijgen. Dat kostte helaas erg veel tijd. Zeker omdat we voor de baan nog zeker tien minuten moesten wachten voordat we weer weg mochten, op een vlucht van 45 minuten maakt dat echt het verschil. Nouwja uiteindelijk weer de lucht in, ging allemaal prima. Na een touch and go kwamen we binnen voor een full stop landing. In het laaste circuitje vraagt Trace aan Steven en mij of we geen losse papieren ergens hadden liggen en of alles "secure" was. Wij zeiden zo van: "Ja hoor." Okay zegt Trace en doet zo de deur in de vlucht open! "Gewoon" om ons even te laten zien dat we niet neer zouden storten. Nouwja dat had hij dus bewezen, eigenlijk veranderd er niks aan het vliegtuig. Alleen wat meer koele lucht en wat meer lawaai van de wind. Maar het was lekker want het was erg heet in de kist.
Nouwja nadat we weer op Goodyear waren zijn we terug naar de parking gereden.
Even de planning bekeken voor aankomend weekend. Helaas gaan we zondag niet solo, dat komt omdat we morgen niet vliegen en zo alles een dag opgeschoven wordt. Gelukkig wilde Trace wel een dag van z'n weekend opgeven om ons Solo te laten gaan. Dat wordt dus dinsdag. Ik kijk er erg naar uit.
Ze hebben het water voor vannacht afgesloten dus ik moet zometteen tandenpoetsen met cola!

Nou dat was het voor vandaag,

Groetjes,

Marc

ps. van die cola was een grapje mam hoor ;-)