Friday 2 November 2007

Appel

Hey allemaal,
De titel is misleidend, het gaat niet over appels in deze blog, maar ik kon ècht geen titel verzinnen. De leuke uitspraken in groundschool maakten het meestal makkel voor mij om even snel een titeltje te verzinnen. Maarja die luxe heb ik nu niet meer. Nouwja genoeg over de titel...

In Goodyear is alles prima naar wens, lekker veel gevlogen weer. Nadat ik de vorige blog solo gegaan ben heb ik inmiddels zes lessen gedaan. 4 solo lessen en 2 met Trace. Afgelopen zaterdag had ik vrij, toen heb ik volgensmij vrij weinig gedaan. Lekker aan het zwembad gezeten en wat checklisten en lessen doorgenomen.... Ook erg handig. Ik stond wel op het rooster maarja, pas om vier uur. Nouwja ik moest twee uur vliegen ongeveer dus dat ging mooi niet door. Het is hier inmiddels al rond half zes donker. Wel grappig, in Nederland lette ik daar eigenlijk helemaal niet op, maar ik weet dat het vandaag om 17:37 donker zou worden. Ik ben vandaag geland om 17:35... Met het laatste beetje daglicht, volgende les toch maar wat minder lang maken. Maargoed over de les van vandaag later meer. Nou zondag kon ik lekker vroeg vliegen met Trace. Eerst een twintig minuten een dual gedaan (met de instructeur dus) om wat aparte manieren van landen te oefenen, toen maakten we een full stop en stapte Trace uit. Het was namelijk de bedoeling dat ik zelf ook nog een half uurtje landingen ging oefenen. Ging allemaal prima, m'n landingen worden steeds beter en zachter. Maandag en dinsdag heb ik m'n weekend gehad, dus ook lekker rustig aan gedaan. Het zag er naar uit dat ik woensdag niet zou vliegen maar gelukkig na wat heen en weer geschuif in het rooster kon ik toch mooi vliegen. Puntje was wel dat ik om vijf uur 's morgens het bed uit moest. Dat viel wel eventjes tegen, maargoed eenmaal in de crewroom aangekomen zag ik dat veel meer mensen hetzelfde lot hebben.

Woensdag was toch wel apart want èn ik was dus zo vroeg maar het was ook de eerste keer dat ik de motor voor het eerst helemaal alleen startte, dat doe je normaal ook. Maar dan zit er toch iemand naast je. Nu lag er een flesje water op de stoel van Trace. Nouwja de eerste les (ik had er twee) ook circuitjes gedraaid, helaas maar 4 keer kunnen landen in 45 minuten. Het was namelijk heel erg druk en ik moest drie keer een full stop landing maken om terug te taxiën. Het grootste deel van de les stond ik dus op de grond. De tweede les ging veel beter en kon ik lekker doorvliegen... Afgelopen vanmiddag zag er ook al niet rooskleurig uit, dat was om dezelfde reden als afgelopen zaterdag. Daglicht... Maargoed nadat ik een ander vliegtuig gekregen had konden Trace, Sarah en ik toch opstijgen. Sarah moest wachten op een simulator les met Trace, maar omdat hij met mij eerst moest vliegen kon Sarah mooi mee... Vandaag zijn we echt ergens naar toe gevlogen om steep turns te doen. Een steep turn is een bocht met minimaal 45 graden aan "bank". Bank is de scheefheid van het toestel. Dus ik stel voor dat we allemaal onze stoel pakken. Op 4 poten is de stoel 0 graden "bank". Als je dan overhelt krijg je een hoek. Maarja hé Oxford ligt in England dus we gaan verder in het Engels. Een hoek is een angle. Het aantal graden dat je scheef bent heet dan dus bank angle. Terug naar de stoel. Ga zo scheef zitten dat je 45 graden scheef bent. Nouwja zo vloog ik vanmiddag dus. Tijdens m'n solo die erna kwam heb ik 60 graden gehad, maarja dat was wel een beetje scheef en omdat je jezelf door zo'n nauwe bocht trekt krijg je ook te maken met Gravitatie krachten. M'n hoofd werd wel een beetje zwaar. Grappig gevoel. Nouwja m'n landing tijdens de dual was vrij positief, niet een van m'n besten zegmaar.

Toen Trace en Sarah uitgestapt waren heb ik nog 55 minuten alleen gevlogen. Ik vond het erg leuk, als we weer eens een dual hebben zal ik weer wat foto's maken. Over foto's gesproken ik heb nog foto's van m'n solo dus die zal ik onderaan m'n bericht plaatsen.
Nouwja gelijk maar want ik weet niks meer.
Groetjes,
Marc

ps. Hier wat solo foto's en wat sfeer foto's