Saturday 3 November 2007

Looking for traffic Warrior 203F

Hey allemaal,

Hmja ik weet het, de weblog updates zijn vrij onregelmatig, dat komt omdat de ene keer ik iets leuk beleef tijdens het vliegen en de andere keer weer naar huis kan omdat m'n vlucht delayed is.

Vandaag had ik the best of both worlds, eerst was m'n vliegtuig nog niet terug toen ik om twintig over tien klaar stond, uiteindelijk ben ik tien voor twaalf opgestegen, dus had weer lekkere vertraging.
Maargoed de vlucht was wel hartstikke leuk. Het was namelijk de tweede keer dat ik weer lekker naar de oefenruimtes (practice areas) ging om wat dingetjes te oefenen.
Heb eerst een lekker eindje gevlogen zodat ik van niemand last had. Het is namelijk echt ongelofelijk druk in het luchtruim. Allereerst natuurlijk het massale vliegverkeer van Lufthansa, Luftwaffe en Oxford Aviation, daarnaast nog de rest van de General Aviation. Maar ook F16's van Luke Airforce base, daar hebben ze 140 F16's staan of iets dergelijks. Meer dan de hele Nederlandse luchtmacht in ieder geval. Maargoed die zien we dan ook regelmatig.
Dat is ook de reden dat ik het eerste gedeelte van m'n vlucht op 3500 ft bleef. Het laagste wat de F16's vliegen is namelijk ook 3500 ft en hoger. Dus de kans dat we botsten was vrij klein. Daarentegen wel een paar kisten van vrij dichtbij gezien, niks gevaarlijks gebeurt maar ik moet echt wel blijven opletten. Maargoed in de lucht wat steepturns gemaakt en wat glide descents... Een glide descent is een daling zonder motor vermogen, eigenlijk had ik dat niet zo vaak gedaan dus het was goede oefening. Eigenlijk helemaal niks moeilijks aan maarja af en toe is het wel goed om dat te doen. Wat wel opviel toen ik opsteeg dat er vrij veel turbulentie was, gelukkig was dat minder geworden toen ik m'n bochten ging draaien.
Toen ik weer aankwam richting Goodyear vloog ik door "the gap", dat is een aanvliegroute met aan beide kanten bergen. Door ongelijkmatige opwarming stijgt de ene lucht sneller als de andere (meer koude) lucht. Daardoor ontstaat onder andere de turbulentie.
Daarna een full stop landing gemaakt, niet een van m'n mooisten want ik stond niet mooi op de centerline. Maargoed heb een filmpje gemaakt, so see for yourself:


Nou dan hebben jullie dat ook eens een keer gezien, wel een paar foto's gemaakt maar die zijn
niet zo leuk geworden...

Nou ik ga weer, morgen een simvlucht en zondag een solo en een simvlucht, lekker druk dus.

Groetjes, Marc

ps. Opa en Alie, leuk dat jullie nu ook uitgevonden hebben hoe je kunt reageren!