Tuesday 4 March 2008

Commercial Pilot Licence

Hey allemaal...

Nou en dan was het eindelijk zover, afgelopen maandag heb ik mijn CPL checkride gedaan en na twee uur vliegen hoorde dat ik het gehaald had. Mijn checkride stond eerst voor afgelopen zondag gepland maar door harde wind moest ik hem verplaatsen naar maandag morgen, toen ik om 4:30 opstond zag ik dat de wind wel redelijk was gaan liggen op de grond maar in de lucht om mijn hoogte nog redelijk sterk was, 21 knots voor de mensen die het willen weten. Nou maargoed ik vond het acceptabel om te gaan vliegen dus toen ben ik gaan douchen en eten enzo, daarna naar de crewroom voor de langste vluchtvoorbereiding ooit, want alles moest perfect zijn, helaas had ik wel wat puntjes gemist maar daar kon ik nog snel van terug komen. Toen ik om zeven uur de briefing met m'n examinatior had zag het weer er nog hartstikke prima uit, wel ietsie meer wind dan normaal op Goodyear maarja je kunt niet eeuwig wachten voor de perfecte dag.
Rond half acht naar het vliegtuig om nog even de kettingen los te halen van de vleugel en staart en toen kwam Ian (mijn examinator) ook al snel dus kon ik gaan zitten. We begonnen met wat navigatie en de examinator deed zich voor als passagier dus moest ik de o zo leuke passagier briefing geven. Nouwja na alle checks stond ik voor de runway en vlieg ik departure clearance met een rejected take off, m.a.w. Ian zei tijdens het acceleren:"stop stop stop" en dat was het teken om de take off af te breken, nou dat ging prima dus kon ik verder acceleren naar de juiste snelheid.
Om een lang verhaal kort te houden de navigatie ging prima, iets voordat we de bestemming hadden bereikt gaf Ian mij een andere bestemming en moest ik in de lucht een nieuwe richting, hoogte en tijd ernaartoe berekenen. Gelukkig hadden we dat met Andy genoeg geoefend dus dat was geen probleem, daardoor brak Ian halverwege de uitwijking af en moest ik de hood op voor een beetje instrumenten werk, nouwja dat was geen probleem meer nadat we PT2 gehad hadden. Wat klimmen en dalen en bochten maken. Toen plakte Ian een paar "hoofd" instrumenten af en moest ik limeted panel vliegen, dat ging ook allemaal goed. Tijdens het unlimited panel hebben we ook nog wat unusual attitudes gedaan, ging ook allemaal prima.
had wilde met Toen mocht de hood weer af en moest ik drie stalls doen. Direct nadat ik daarvan gerecoveredIan controle en maakte hij het vliegtuig een stijle spiraal duik maken waarvan ik moest recoveren. Daarna nog een steepturn en toen was het general handeling van de vlucht afgelopen. Tijdens het vliegen naar Buckeye waar ik touch and goes ging maken gaf Ian me een motorbrand en toen heb ik één van de twee motoren helemaal uitgezet, nog steeds apart om zo'n propeller helemaal stil te zien staan in de lucht. Maar het bewijst wel dat het vliegtuig nog prima presteerdéén motor die het doet. Na een poosje was de "brand" uit en kon ik de motor weer aanzetten, allemaal prima. Toen we een daling inzetten voelde ik al dat de wind behoorlijk sterker was dan voorspeld, het begon ook vrij turbulent te worden naarmate we dichter bij Buckeye kwamen. Daar aangekomen kwamen we erachter dat er een vette crosswind van ongeveer 12 knopen stond, omdat ik nog nooit een crosswind landing gemaakt had was het wel even wennen maar gelukkig kon ik hem gelijk al aan de grond zetten en gelijk weer gas geven om weer de lucht in te gaan. De touch and goes waren het meest vermoeiende tijdens de hele vlucht. Zeker omdat de wind erg sterk was en omdat het vet turbulent was. Na wat touch and goes, zovel normaal als zonder flaps en met maar één motor en een go around zijn we terug naar Goodyear gevlogen waar ik mijn allerlaatste a-symetrische (1 motor) landing maakte. Toen we van de runway af kwamen nam Ian de radio en het vliegtuig over met de mededeling dat ik geslaagd was :-). Nou en toen viel er een behoorlijke last van me af. Vanaf nu zou ik mensen voor geld mogen rondvliegen, mijn echte "papiertje" krijg ik however pas na m'n opleiding omdat er nog een aantal cursussen bij op komen.
Nou en toen naar binnen om het techlog naar dispatch te brengen waar ik gefeliciteerd werd door Jan en alleman. Ook Trace was heel blij, ik ben z'n eerste student die het CPL in één keer haald met een twee als cijfer (netzoals bij PT1 en PT2 een 1 is het hoogste en een 6 is ticked amsterdam), verder hebben we gisteravond bij Andy pizza gegeten, erg gezellig...

Nou en dan over een paar uur checken ofdat ik vanavond naar huis kan vliegen, de koffer is in ieder geval al gepakt..

Bedankt voor alle kaartjes en succeswensen tijden het Goodyear traject

Marc