Friday 10 August 2007

Flying is several hours of total boredom and 2x ten minutes of panic, take off and landing

*Deze post bevat mogelijk beelden die erotisch getint zijn, be advised*

Hey allemaal!
Wéér een weekje afgeschreven van onze groundschool periode, volgende week nog een paar dagen les en dan zit het er echt op voor ons. De groundschool in ieder geval. Eindelijk! Nu nog leren, dat is wel wat minder maar dat gaat vanaf morgen helemaal goed komen. Afgelopen week en nu eigenlijk nog wel een beetje griep gehad, niet zo goed geslapen en het ene moment heel heet en het andere moment heel koud gehad, gelukkig voel ik dat het allemaal beter gaat, gelukkig ook maar want het leren voor de schoolfinals gaat ook alweer beginnen. 't Is dus zaak dat ik goed fit ben. Nog maar een paar weken en dan is het eindelijk allemaal voorbij (hoop ik atthans). Afgelopen week niet zo heel veel gebeurd eigenlijk. Gewoon elke dag naar school geweest, niks anders in vergelijking met vorige weken hier in Oxford, alleen vandaag was anders, we hadden een uitje gekregen van school naar de Rolls Royce "fabriek" het is niet echt een fabriek want ik geloof niet dat er daar motoren gemaakt worden, het was meer een soort trainingscentrum voor engineers die aan de motoren sleutelen (mensen die we als verkeersvlieger te vriend moeten houden natuurlijk). Vanmorgen zijn we rond half acht vanaf hier vertrokken met de hele klas en twee instructeurs, Trevor Denning (onze mentor en Flight Planning) en Dick Huge (Mass and Balance), harstikke gezellig. We zaten met alle nederlanders in de grote Oxford bus die we ook geleend hadden voor de Air Tattoo een paar weken terug.





Onderweg nog eventjes gestopt voor een bakkie koffie want het was toch honderd mijl, best ver...
Toen we aankwamen bij Rolls Royce (RR) leek het wel alsof d'r een bus Jappanners was aangekomen, allemaal het foto toestel uit de tas en knippen... We werden opgewacht door iemand van RR die ons naar een leslokaal bracht en ons een kleine intruductie gaf over wat RR in dat gebouw doet en een kleine refreshment over hoe de Jet Engine werkt, niks was nieuw dus dat was mooi. Na die korte introductie mochten we naar de "workplace" dat was waar alle engineers aan de motoren sleutelen om hun kennis te vergroten en nieuwe type's te leren kennen. Die moteren zijn echt HUGE... Ze hadden bijvoorbeeld de Trent 900 die onder de Airbus 380 hangt















en de motoren die onder de "triple seven" hangen die motoren zijn gewoon even groot als de romp van een Boeing 737...







We hebben eerste een soort van "rondje" om de motor gehad, de meneer die ons een rondleiding gaf heeft alle onderdelen aangewezen waar ze nu op de motor zitten, echt heel leuk omdat we van het meeste wel weten wat het is en wat het doet, maar het nog nooit in het echt gezien hebben. Het was dus ook nog leerzaam...




Na het rondje moter mochten we "vrij" rondkijken wat voor motoren er allemaal hingen, natuurlijk zijn er foto's gemaakt, ik gok dat d'r wel honderden foto's gemaakt zijn want bijna iedereen had z'n foto toestel bij zich. Natuurlijk heb ik zelf ook nog de nodige foto's gemaakt.






Na het workshop gedeelte zijn we het Rolls Royce museum ingegaan waar ze ook nog wat oude motoren hadden staan uit eerdere tijdperken... Echt heel erg intressant om te zien. Ze hadden zelfs de motoren uit Concorde staan.


Na het kleine museum zijn we nog even naar de RR shop geweest waar ik een kleine souvenier voor mezelf gekocht heb, even als aandenken. Op de terug weg zijn we nog even naar de burgenking wezen eten om nog even na te praten. En toen kwam het grappigste, omdat we vaak ook nog schik hebben met de instructeurs had Dick die ons terug reed naar Oxford 10 PlayBoy blaadjes in de bus gelegd, hahaha je had de reactie moeten zien van ons. Echt grappig dat een instructeur met sowiets komt...



Nou dat was het voor nu...
Groetjes
Marc.




PS... heb nog twee oude foto's gevonden op een weblog van iemand, de eerste is tijdens de introductie dag en de tweede is tijdens een feestje bij de engelsen thuis.