Saturday 23 February 2008

Seneca bobcat...

Hey allemaal..

Nou daar zijn we dan, één jaar geleden begon het piloten avontuur. Op 23 februari 2007 zijn we met 10 Nederlanders naar Oxford, England vertrokken om ons JAA CPL/IR te verkrijgen, daarvoor hadden we uiteraard zes maanden groundschool wat ik allemaal succesvol afgerond heb. Daarna vertrokken we naar Goodyear, Arizona om onze elementaire vliegopleiding te verkrijgen, toen hadden we PT1 die ik met een drie heb geslaagd vervolgens hebben we de elementaire instrumenten fase gehad die afgesloten werd met mijn CPL-cross-country. Toen gingen we de geavanceerde instrumenten fase in, dat is nog niet eens zo heel lang geleden. Nieuwe instructeur, nieuwe manier van vliegen. Ik heb zo'n vijftien vlieguren niet naar buiten mogen kijken omdat ik constand in een gesimuleerde wolk vloog. Die periode is wederom afgesloten met een progress test, hiervoor heb ik een twee gehaald, er zit dus een stijgende lijn in. Veel hoger dan dit zal het niet worden waarschijnlijk. Twee vlieglessen geleden hebben we afscheid genomen van de PA28-161 Warrior en we vliegen inmiddels op de PA34-200T Seneca. Weer een andere manier van vliegen, we hebben namelijk een extra (tweede) motor en een intrekbaar landingsgestel. Vliegen op deze kist is echt geweldig, op de baan accelereer je vrij snel naar 77 miles waarna je de neus iets omhoog trekt en dan vlieg je al. Op de baan voel je tijdens het accelereren de turbo inkicken en die geeft je nog een extra scheut power. Uitklimmen doen we op 100 knots (1 knot is 1 mile per uur), dat is dus de kruissnelheid van de Warrior, dat merk je ook want je bent overal veel sneller. Als je op je kruishoogte bent aangekomen accelereer je naar 140 knots en dan gaat de wereld echt snel aan je voorbij, het geeft een heel vrij gevoel.
Nou voor de rest is hier niet zo heel erg veel te vertellen..

Groetjes van Marc