Friday 4 January 2008

Flying the needles

Het was een saaie vrijdagmiddag ergens in januari...
Marc zat op z'n kamertje zich een beetje te vervelen, hij was namelijk gecanceled omdat er een backseater nodig was, helaas was deze backseater naar de grand canyon en daarom kon Marc niet vliegen...

Tja dan wordt je zomaar eventjes weer gecanceled, nog 10 weken te gaan en nog 32 vlieglessen tot het CPL.. Vorige week ging het vrij hard, deze week gaat het weer erg traag. Hopelijk gaat het volgende week weer wat sneller en kan ik m'n laaste drie solovluchten vliegen. Deze drie solo vluchten moeten achter mekaar aan gevlogen worden omdat ik voor mijn CPL (commercial pilot licence) een navigatie vlucht moet maken van behoorlijk wat kilometers, ook moet ik op twee onbekende luchthavens landen.
Als ik die vluchten eenmaal kwijt ben zal ik misschien wel nooit meer alleen in een vliegtuig stappen, opzich wel jammer natuurlijk. Maar met z'n tweeën of meer het is gezelliger.
Na het CPL crosscountry ga ik m'n laatste fase in van het Amerika traject.
Dit zijn de beginselen van het instrument vliegen, navigeren van baken tot baken en het zogenaamde holden. Holden is een soort van wacht circuitje over een baken. Op grote luchthavens wordt dit gebruikt omdat we niet met tien vliegtuigen op hetzelfde moment kunnen landen.
Voor de rest gaan we instrument approaches oefenen, ik heb het laatst al gehad over een ILS geloof ik. Dat betekend dat je in feite zonder de baan gezien te hebben kunt landen. Omdat er allemaal veiligheidsvoorschriften zijn moet je op een bepaalde hoogte de baan wel kunnen zien. Maar in de "grote" luchtvaart met de veiligstesystemen kan een vliegtuig helemaal landen zonder dat je de baan ziet.
Ik zal even in jip en janneke taal proberen uit te leggen wat een ILS systeem doet. Aan het einde van de baan staat een gebouwtje dat de hele tijd signalen uitzend. In een instrument in de cockpit wordt dit vertaald in een visueel plaatje of je links of rechts van het midden van de baan bent. Dat heet de localisor.
Om te kijken of je te hoog of te laag zit staat naast de baandrempel een ander gebouwtje, dit gebouwtje zend signalen uit ofdat je te hoog of te laag zit. Hetzelfde instrument waar ik het net over had vertaald dit weer.
Zo krijg je dit beeld:

De gele naalden aan de zijkant is de glideslope en de gele lijn in het midden is de localiser, deze twee indicaties moet je in het midden houden en zo vlieg je langzaam naar de baan toe.

Als je op een gegeven moment op een bepaalde hoogte zit kijk je naar boven uit het raam en kijk je of je de baan ziet, is dat het geval dan land je het vliegtuig visueel, zie je de baan niet dan breek je de landing af en probeer je het nog een keer.


Tot nu toe heb ik een paar ILS'jes gevlogen in de s(t)imulator en een keer in het echt, ik vind dit eigenlijk veel leuker dan naar buiten kijken. Maarja dat heeft meer te maken dat ik graag op de instrumenten vlieg.
Holding patterns zien er zo uit:


Zegmaar gewoon rondjes vliegen ;-)...

Nou that's it...

Groetjes Marc