Thursday 27 December 2007

Vanalles en nog wat

Hey allemaal,

Leuk dat er zoveel reacties gekomen zijn, is een grote motivatie om steeds stukjes te schrijven.
Hoe gaat het in Nederland? Hier in Arizona is het prima, pap mam en marjolein zijn afgelopen zondag langsgeweest en toen hebben we gelijk besloten om maandag en dinsdag naar de Grand Canyon en Sedona te gaan. De Grand Canyon was heel erg indrukwekkend. Het was wel erg koud, omdat het zo hoog lag en er veel wind stond denk ik dat het overdag ook vroor. Gek want nu ik weer op Goodyear ben is het weer lekker zacht.

Afgelopen week (of twee) heb ik erg veel gevlogen. Een nachtvlucht naar Tuscon, een solo navigatie van vier uur en nog wat "losse" navigatie en instrument vluchten.
Het instrument vliegen vind ik erg leuk. Je kunt dan op elk moment checken of je goed zit en exact waar je vliegt. Ook kunnen we zo instrument approaches doen, dat betekend dat je niet naar buiten kijkt maar naar binnen en dan pas vrij laag boven de grond omhoog kijkt om de landing visueel af te maken.
Maar eerst even over die nachtvlucht naar Tuscon, het was de zesde poging om hem te doen, omdat het op Tuscon 's avonds heel vaak heel hard waait konden we niet eerder. Toen we eindelijk opstegen gaf het wel een goed gevoel. 's Nachts navigeren is eigenlijk niks anders dan overdag. Je moet alleen andere punten nemen waarop je draait. 's Nachts is het handig om verlichte objecten te kiezen. Die kun je immers al van ver zien. Nadat we geland op Tuscon waren zijn we even naar binnen gegaan. Steven moest zijn flightplan nog doorbellen en we hadden wel wat rust verdiend.
Uiteindelijk waren we om elf uur thuis, behoorlijk laat dus. Die donderdag erna hadden we 's middags een sim vlucht, niks bijzonders eigenlijk.
Vrijdag had ik een dual met Trace waarbij we het instrument vliegen nu in de lucht gaan oefenen, erg leuk dus.
Zaterdag zijn Steven en ik samen in twee vliegtuigen naar Bullhead gevlogen. Uiteindelijk was het bijna 800 kilometer heen en terug. Ik vond het leuk om even helemaal uit deze regio te gaan. Het landschap veranderde niet echt maar het was wel tof.
Op Bullhead was de hoofdbaan gesloten dus moesten we op de taxibaan landen, dat was ook wel apart. Omdat er heel erg veel wind stond duurde de landing vrij lang. Maar uiteindelijk veilig geland. Na tanken en even eten konden we weer terug naar Goodyear. Met vier uur op de teller waren we behoorlijk moe toen we daar aankwamen. Alleen toen was de dag nog niet voorbij, toen we uitstapten konden we gelijk weer in een volgend vliegtuig om een dual te hebben met Trace, het was wel erg leuk omdat we een instrument landing gingen maken op Williams Gateway, zegmaar het 2e vliegveld van Phoenix.
Nou en toen zondag avond pap, mam en Marjolein op de koffie. Erg gezellig. Over de Grand Canyon en Sedona kan ik wel vertellen maar foto's zijn leuker.
Nou dat was het dan, fijne feestdagen,

Groetjes Marc