Friday 13 June 2008

170A

Hey allemaal,

Eindelijk weer eens een stukje van mij, afgelopen twee weken hebben in het teken gestaan van de 170A, dat is de eerste vliegtest in Engeland. De 170A is door de CAA bedacht om de examinatoren een beetje te ontlasten van mensen die nog niet klaar voor hun echte IR test zijn. De 170A is exact hetzelfde als de IR maar dan met een instructeur van Oxford. Afgelopen maandag zou ik de lucht in gaan met Neil McMillan, nadat de route drie keer veranderd was heb ik uitendelijk een half uurtje gehad om voor te bereiden. Toen we eenmaal vlogen kreeg ik van de luchtverkeersleiding te horen dat we niet gecontrolleerde airspace in mochten en we er of onderdoor moesten of terug naar Oxford. Omdat ik daar niet goed op voorbereid was, mede doordat ik nog nooit naar Birmingham geweest was en omdat er gewoon té weinig tijd was heb ik besloten toen de vlucht te cancellen. De 170A en de IR bestaan uit zes onderdelen: Deparure, Airways join, Precision approach, non-precision approach, General handeling en simulated asymmetric flight..
Dinsdag kon ik met Kevin Scrase de lucht in, jémug wat een kloten vlucht had ik zeg, ik liep achter het vliegtuig aan en ik moet zeggen dat ik niet vaak zo slecht gevlogen heb. De departure ging niet zo lekker, de cruise ging prima, de ILS en het general handelen ook (stalls en unusual attitudes) maar de NDB procedure ging ècht fout dus daar ben ik op gepartialled, een partial betekend dat de vlucht op zich prima was maar dat je één ding gefailed heb. Voor mij was dat dus de NDB, die ik dan dus ook over moest doen.
Afgelopen woensdag ben ik met Toby naar Birmingham en Gloustershire geweest, allemaal prima en vandaag heb ik mijn partial gevlogen met Kevin, met als uitkomst dat ik het gehaald heb. Ergens volgende week ga ik m'n IR doen, spannend!

Groetjes van Marc